Facebook

Hvem er brugerne ?

Der er mange overvejelser inden man går i gang med at bygge nye klatrefaciliteter. Det er  vigtigt at få klarhed over den forventede brugergruppe sådan at man kan vælge de rigtige løsninger.

Klatresporten tiltrækker i høj grad unge og voksne og det er ret unikt – Børnehold fyldes dog også hurtigt op.
De klassiske idrætter består typisk af 4/5-dele børn og 1/5-del unge og voksne – I klatresporten er det omvendt.

Hvordan ser brugergruppen ud – nu og i fremtiden!   –  om 3 år? om 7 år?  om 10 år?
– skab et godt overblik over nuværende og kommende brugeres behov.   Hvem sigter projektet mod

  1. Alder                 er det børn, unge eller voksne – hvordan forventes fordelingen?
  2. Antal                 sporten vokser hurtigt så det er fair at være ambitiøs
  3. Interesser        bouldering / ruteklatring – core klatremiljø / motion & fitness – kombination med andre idrætter)
  4. Niveau             vægge og ruter/problemer skal matche brugernes behov. der skal sandsynligvis være flest lette ruter?

Momentum_3.7.Walltopia

 

I en sport der vokser er der mange begyndere og let øvede, skoler og institutioner.
– Klatrevæggenes flader skal til denne gruppe primært være lodrette. (-10 til + 10 grader)
– Væggens problemer (ruter) skal kommunikeres tydeligt og der skal være mange super lette udfordringer

Klatresporten er idag størst blandt unge og voksne men udbudte børnehold fyldes også hurtigt op.

Faldgrupper
Facilitetsudvikling bliver ofte drevet af en lille gruppe af klatreklubbens mest erfarne klatrere som kan komme til at favorisere egne behov på bekostning af klubbens andre medlemmer og klubbens fremtidige behov. Det gælder både i forhold til vægtningen mellem bouldervægge/høj vægge men også i forhold til mængden af lette og svære ruter.

Sociale kvaliteter
En meget vigtig del af en ny klatrefacilitet er kvaliteten af det omgivende miljø. En sportslig og klub-orienteret klatrefacilitet bør indrettes med stor fokus på hyggelige sociale miljøer. Faciliteten er både “klubhus og bane” og det aktive og det sociale miljø skal spille godt sammen. Lyd, lys og orden betyder også meget for kvaliteten af

bright site Berlin 

For mere info – kontakt

DKLAF_HVIDBG_LOGO WEB

Mail:     carsten@klatreforbund.dk
Web:     www.klatreforbund.dk
Mobil:  21193430

 

 

CyberChimps